Hoppa direkt till innehåll

First Person: en förklaring

2009-12-15 - spel, fps
Jag kallade Dead Space för ett FPS-spel i min lilla genomgång med de problem jag stötte på i och med att den är en portning från konsoll. Jag har fått lite kommentarer på att Dead Space inte är en FPS, så jag tänkte förklara lite hur jag tänker. Kommentarerna har i regel rört det faktum att man ju faktiskt ser sin karaktär, Isaac Clarke, medan man spelar. Därför kan det ju inte vara en FPS (First Person Shooter = Skjutspel i förstaperson). Jag hävdar dock att det resonemanget inte stämmer.
Det här till historien att valet att vi ser Isaac Clarke i bild hela tiden är för att flytta saker från skärmen till honom som person. Hans hälsa, eller "batterinivå" syns på hans rygg istället för i en flytande symbol i "visiret" (eller HUD som det heter på engelska) som i många andra spel. Sedan ansåg utvecklarna att det bidrog till spänningen att man knyter an till karaktären i sig, och inte känner att man upplever spelet i just förstaperson och alltså själv är spelaren.
Men, trots detta så är spelet ett FPS vad gäller speltekniken, av den enkla anledningen att interaktionen med omvärlden, och då närmast sikta-skjut-delen utgår från spelaren som sitter framför datorskärmen. Med andra ord kan inte Isaac Clarke sikta och skjuta på något som du inte har fixerat i ett sikte som i sin tur har en fast position på skärmen. När du rör musen så flyttar du kameran och då även siktet.
Här är en liten skärmdump från Crysis som visar hur det är upplagt. Inget konstigt med detta och alla som spelar spel vet ju att det är så här det fungerar.
När jag skulle ta fram ett kontraexempel så fick jag dock gräva djupt i hjärnan. Alltså, jag vill ju i och med detta visa ett spel som är i tredjeperson vy-mässigt OCH interaktions-mässigt. Det vore ju enkelt att ta till exempel Star Wars: The Force Unleashed som exempel, men i det spelet så skjuter man aldrig, och har inte ett sikte i normal bemärkelse.
Det första jag kom på var Oni, ett spel från 2001 (!) som faktiskt var ruskigt bra när det släpptes. Men skillnaden mellan det här spelet och ett FPS-spel är att när karaktären tar fram ett vapen och skjuter så är siktet alltid i förhållande till henne, inte skärmen. När du flyttar musen så flyttar du siktet på skärmen, men använder WASD- eller piltangenterna för att vrida vyn. Det finns inte så många sådana här spel längre, så vitt jag vet. Nu var inte Oni ett skjutaspel i grunden, utan mer ett tredjepersons äventyr-slagsmålsspel. Jag önskar att dom skulle göra en remake på det faktiskt, det var ruskigt skoj.
Så, nu hoppas jag att jag förklarat lite hur jag ser på detta. Får se om det kommer nya kommentarer på detta!
Mer i Webblog
Att teruppliva ett gammalt projekt
Din dag
Atlas BETAflagga
First Person en frklaring
Atlasblogg
Tandvrk
Lever du i morgon
Nyckelord: spel eller fps
Kanske dags att skaffa ny SpelPC
Darksiders
Special Editionsjukan
First Person en frklaring
Borderlands
Saker jag riktigt str mig p i spel
FragFX
Mixtejp
Norrsken
Kan ha "råkat" skaffa något på Sci-Fi-mässan
Recension: Steam Hotell
Rostfärg och IKEA-lampa
Create a physical book from my digital book
Survey Island
Someone is trying to sell my map!
Julkalender
Myst book updated
Recension: Yasuragi Ryokan Hanare
Recension: Ad Astra
Ny tatuering - midgårdsormen!
Minnestal till en kaffekopp
Förlovade
Sweden Rock 2023
Ny nummerskylt för huset
Fix i husbilen
Grubbelgubbe
Måla med rostfärg
Vårfix i trädgården
Jung Kook
Pappaskämt och annan humor
Bilder på spelbordet när det används
Använda laserskäraren för att skapa innehål...
Julklappar med laserskärare
Budget-Spa
Nyckelskåp
Fjällkaffe
1/20 DeLorean Time Machine
Caso Outdoor Cooler
Minikyl Coca Cola
Verktygsvagn med verktyg, 161 delar
CSS filters for background images
Huset ommålat!
Skiss för tatuering
Spelbordet klart
Laser cutting my Myst Island
We Can Do It
Batwing
Elsa
Skaffat husbil
Foton på bilen
Remarkable 2
Ny espressomaskin!
Porträtt av Emma
AtlasCMS och rådande krissituation
Ny bil! Ford Mustang Mach-E GT
Spelbordet, igen
Ny bil beställd