Clickbaits - du kommer aldrig kunna gissa vad som hände sen!
2014-10-29 - clickbait, youtube, internet
0
Clickbaits sabbar internet, och du hjälper till att förstöra! Lär dig lite om vad som förtjänas att klicka på, och lär dig dela rätt
Screenshot2014-10-29202534
Bilden ovan är ett typiskt clickbait, som är en relativt ny förekomst på nätet, eller snarare - det är bara på senaste det blivit riktigt utbrett.
Syftet är att någon delar ovanstående på Facebook, rubriken är formulerad som så att väcka ditt intresse så du klickar på länken och vips så får site-ägaren en slant från sina annonsörer.
hand
För de sidor med dessa artiklar är inte upphov till det som delas. Ovanstående länk går till en sida som heter "uppskattat.se", men det finns andra svenska sidor med samma syfte som lajkat.se till exempel. Sidor vars enda syfte är att samla upp intressent material runt internet och sätta laddade rubriker på det så att folk ska dela det på till exempel Facebook. För varje delning är det chans till ett klick, vilket ger i det här fallet uppskatta.se pengar. Dom är mellanhanden som försöker roffa åt sig lite av annonspengarna mellan dig och innehållet som i vissa fall kan vara riktigt intressant.
Men det är inte som löpsedlar. Traditionella löpsedlar är i regel sensationsrubriker, aktuella nyheter uppblåsta bortom alla proportioner för att få läsarna att tänka "Nej gud, det gjorde hon inte?" eller "Ja, dom där himla tyskarna..." och sölja lösnummer där hela storyn skildras, som i många fall inte är lika sensationell som löpsedeln ville påskina.
Clickbait är inte riktigt samma sak. I regel handlar det om helt oskyldiga saker, det är en söt katt, en rolig unge eller någon som är bra på att spela ett instrument. Något som man känner att man gärna delar med sig av. Löpsedelnyheter handlar lite om att dela med sig och mer om att väcka förvåning och eventuellt ilska, medan clickbait spelar på andra typer av känslor, som medkänsla, kärlek och välmående av olika slag. Rubriker som "Han friade after jobbet, ni kommer aldrig tro vad hon svarade" leder till en video med någon som friar, någon som svarar något oväntat och det är säkerligen något som är vackert, gulligt eller får dig upprymd på något sätt.
Problemet är att den person som skrivit rubriken inte är upphovsman till det du tittar på. Länken i ovanstående bild går till en kort text på uppskattat.se som sedan länkar till en video på YouTube som handlar om givmidlhet och medmänsklighet. Det är en fin video som förtjänar att delas, dock så har uppskattat.se inte gjort något för dig eller mig som gör att dom förtjänar att tjäna pengar på den här videon.
Och dom som skapat videoklippet från början har ju också annonser i sin youtube-kanal, så dom tjänar ju också pengar. Vilket dom ska göra så klart. Men här kommer det riktigt finurliga i hela upplägget. YouTube har en del regler vad gäller annonser i inbäddade videoklipp. Dels så visar dom inte annonser på sidor som bäddar in videoklipp där sidan i sig är av tvivelaktig karaktär (okänt vad deras åsikt om uppskatta.se är) men dom kommer endast visa overlay-annonser, inte annonser som spelas innan klippet, vilket är de annonser som ger mest pengar för den som publicerat videoklippet.
Så uppskattat.se gör det med andra ord svårare för den som rätteligen förtjänar pengarna att få dem, medan dom själva får betalt för att du klickat på länken, utan att dom gjort något.
Så, första steget vore väl att helt låta bli att klicka på länkar i Facebook med uppenbar clickbait-rubrik, och om du gör det och vill dela det vidare, dela då originalklippet, inte clickbait-sidan igen.
Jag vet att det är enklare i Facebook att bara klicka på "dela" eller "gilla" på uppskattat.se's klipp, men dela och gillar originalinnehållet i stället och gagna dom som förtjänar det - dessa sidor förtjänar inte dina klick!
Som avslutning, se den här förklarande videon om clickbaits:
Mer i Webblog
Artikel i VLT Intervjuad RÃrigt med foton pà iOS och OSX Clickbaits  du kommer aldrig kunna gissa vad som hÃnde sen Palomino Blackwing 602 KÃpa film Sony A7s Video Shot Using Only Moonlight